Gammal skåpmat; stuV-ning

Fjärde delen av ledord, som genomsyrar mitt skolliv och den läromiljö jag vill vistas i, kommer här. Dessa ord kan vart och ett innehålla mer eller mindre. Associationerna lever sitt eget liv men har en etikett. Alltså varje ord är ett konglomerat, ett koncentrat, en reducering. Associera du med!

Här följer några V-ord från stuv-ningen:

Värdegrund…Vilja…Vetenskap…Valmöjligheter…Vi-känsla…

Allt vilar ju på värdegrunden, men av v-orden väljer jag valmöjligheter som mitt favoritord. Att få avgöra NÄR jag tar itu med saker och ting ökar min ansvarskänsla. Du minns, när man var liten(?) och sparade det godaste på tallriken till sist!
(Ja, jag vet, det finns/fanns de som tar/tog det ”göttaste” först, men det går lika bra i detta fall.)
Att duka upp ett pedagogiskt smörgåsbord med olika uppgifter av skiftande karaktär, som ändå leder till målet, där alla inte behöver göra allt utan har sin möjlighet att välja, det ökar lärlusten, tror jag.

IMG_1201

Det här inlägget postades i Tankar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

