Mäta eller mätta?

bild-98

Jag funderar mycket på vad som gör att du, jag och alla andra lär sig och utvecklas.
Jag tror på en inneboende kraft, en drift att skapa och på det meningsfulla i tillvaron. Där är jag ju inte ensam: Aaron Antonovskys KASAM är ett viktigt ledord.
Läs hans bok, ”Hälsans mysterium”, om du inte redan har gjort det.
Jag tror på att du blir du och att jag blir jag i samvaro med andra. Jag tror på Martin Bubers dialogfilosofiLäs ”Jag och du”!
Just tillsammans är ett ledord. Där är jag tacksam för Lev Vygotskijs sociokulturella teori och tankarna på ”den proximala utvecklingszonen”. Läs ”Vygotskij i praktiken”!

Däremot tror jag inte på att mätningar av skilda slag gör mig till den jag har möjlighet att bli. (Med reservation för idrottsmän som utmanar sig själv via olika mätmetoder, förstås!) Läs ”Bemötas eller bedömas” av Lena Rask!

Jag tror på att mätta i stället för att mäta!
Därför gillar jag ord som ”kunskapshunger”, ”bokslukare”, ”aptit på livet” och andra ”matnyttigheter”!

Det här inlägget postades i #digiskol, Tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

