TYCKA om, med den viktiga känslan av att tycka OM!

TTT

På Twitter förs ofta tankeväckande samtal. I går följde jag en s k tråd. Ibland kunde jag avläsa irritation och även hånfulla/ironiska kommentarer. Jag önskar mera av förhållningssättet ”TYCKA om” med känslan av att ”tycka OM”!

Då kom jag att tänka på mina tre T; TTT (Se ovan!). När jag möter en elevgrupps föräldrar för första gången i ettan har jag med tre ting: ett timglas, en telefon och två gosedjur som kramar varandra. Tingen symboliserar för mig viktiga komponenter som jag vill förmedla till föräldrarna.

Timglaset visar begreppet ”tid”, jag vill få alla att förstå hur olika vi alla är, hur olika tid vi alla behöver för att erfara och lära samma sak,  och också det att vi använder vår tid till att lära oss olika saker. Jag frågar om det finns t ex några 42-åringar på mötet. Det finns kanske fem stycken och vi konstaterar med glädje att alla är väldigt olika. Slutsats: Ha förståelse för att alla dessa som nu börjar i åk 1 även de är lika olika och kommer att utvecklas olika!

Telefonen symboliserar ”tala”. Där vill jag få alla att förstå hur viktigt samtalet är. Samtalet mellan eleverna, mellan föräldrar och elever, mellan föräldrar och föräldrar, mellan läraren och eleverna samt mellan föräldrarna och läraren. En öppen kommunikation är en bra grund där alla informerar om viktiga saker för att vi alla skulle ha så mycket förståelse för varandra som möjligt.

De två gosedjuren får symbolisera att vi skulle ha känslan av att ”tycka OM” när vi ”TYCKER om” saker och ting. Vi skulle försöka tänka och uttrycka oss på ett omsorgsfullt sätt, även när vi skulle komma att tycka olika.

Det att uttrycka sig med känslan av att tycka OM, är viktiga ledord för mig.

Det här inlägget postades i #digiskol, Tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till TYCKA om, med den viktiga känslan av att tycka OM!

  1. Frida skriver:

    Fint, bra, tankeväckande! Kanske lånar en dag.

Kommentera

