Vad har giraffen i skolan att göra?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En av mina bästa ledsagare i skolan är giraffen.

När jag för länge sedan läste en artikel där Marshall B Rosenberg berättade om konflikthantering där giraffen hade en huvudroll, blev jag fascinerad och fast! Visst hade jag beundrat detta, oftast, fridsamma djur innan, men nu var det något som föll på plats.

Giraffen är det landlevande däggdjur, som har det största hjärtat. Ja, ni vet, hjärtat är en symbol för både empati, medkänsla och kärlek! Dessutom utgör den långa halsen en öppenhet, men också sårbarhet. Tack vare den långa halsen har giraffen en milsvid överblick och överblick är bra att ha i all samvaro i olika sammanhang.

På svenska kallar vi modellen för ”Giraffspråket” och jag har haft stor nytta av giraffspråket i flera av mina klasser. Symboliken blir så tydlig, speciellt om man även tar in ”vargspråket”. (Den känsliga frågan med vargens utbredning har på senare år gjort att jag har lämnat ”vargspråket” för att inte belägga ”vargen” med dålig kommunikationsförmåga.)

Marshall B Rosenbergs ”NonViolent Communication”, NVC, är en kommunikationsprocess som bidrar till att vi kan kommunicera och lösa konflikter med respekt för allas behov, och den har spritts på många ställen i världen.

En tankemodell: 4-steps-2-modes

På Twitter: @nvcacademy     @nvcbooks

Lästips:
Towe Widstrand m fl
”Nonviolent Communication för att inspirera till ömsesidig respekt i skolan”
Bodil Weirsoe
”Empatisk kommunikation, giraffspråket i pedagogiken”

Läs mera här: The Center for Nonviolent Communication
http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article269837.ece

Riktigt bra skrivet: http://interactcom.se/giraffspraket-en-kommunikationsmetod-med-fokus-pa-kanslor-och-behov

Det här inlägget postades i Tankar, Viktigt! och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad har giraffen i skolan att göra?

  1. attskapaettbarn skriver:

    Hej.
    Jag läste just ditt inlägg om nvc/giraffspråket 8 och blev väldigt intresserad, eller snarare ännu mer intresserad. Vi är 3 studenter från lärarprogrammet på Göteborgs universitet som nu ska skriva vårt examensarbete om just nvc/giraffspråket. Vi skulle vara tacksamma om vi kunde få kontakt med dig via mail. Min mail är C.lindekrantz@live.se

    Mvh Charlotte

Kommentera

