Giraffen, oumbärlig i skolan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hej!
Här ska jag försöka beskriva vad ”giraffspråket” är. Ett annat svenskt namn på metoden är ”empatisk kommunikation”, och förmågan till empati och medkänsla kan sägas vara kärnan i metoden. Med mitt sätt att vara, att tänka och att handla kan du skapa och behålla värdefulla relationer.

Det kräver mod och ärlighet. Det underlättar om du ser positivt på andra människor.
Bakom det mest förödande beteende finns ett behov!

Min modell bygger på fyra steg:
vad jag observerar,
vad jag känner,
vilka behov jag har
och vilka mina önskemål är.

Förmågan att samspela med andra ökar om man lär sig att bli medveten om och kan beskriva för andra vad man upplever i stunden.

Detta språk bidrar till att utveckla:

  • din empatiska förmåga,
  • tydlighet i samtal,
  • bemötande med respekt,
  • förmåga till konflikthantering,
  • förmåga att vara med och skapa samverkan.

Annacarin Nilsson har beskrivit allt så bra. Du kan kolla länken här:
http://interactcom.se/giraffspraket-en-kommunikationsmetod-med-fokus-pa-kanslor-och-behov

PS! Där finns också en fin teckning på mig!

Det här inlägget postades i Tankar, Viktigt! och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

