Klokt sagt: No 12

”Non scholae sed vitae discimus”
”Man lär inte för skolan utan för livet”

Så sa Seneca, (4 f Kr – 65 e Kr) romersk författare, filosof och politiker.
Det vi lär skulle vara viktigt för ett bra liv. Så är det fortfarande, så hur skulle en skola för livet formas? Finns det något innehåll för ett bra liv som skolan missar? Och, å andra sidan, kan vi begära att skolan ska ”fixa” allt? I samverkan och samvaro med andra danas varje människa. Låt oss öppna dörrarna och ge oss ut i livet för att möta livet. I den bästa skolan skulle två pedagoger vandra tillsammans med en grupp elever ut i omvärlden och söka svaren på de gemensamma frågor som varje människa bär. Och där kommer de filosofiska frågorna in. Och där kommer frågorna om hur vi bygger det goda samhället in. Och de existentiella… och…och…
Ja, hur stort skulle det bli? Som du märker av texten här så blir det många frågetecken. Kanske är det därför det aldrig går att formulera den perfekta läroplanen?

Så låt oss ta det lite varligt med de nya människorna. Varför ska vi skapa stress med betyg i tidig ålder? Varför ska vi mäta ”kunskap” i stället för att mätta kunskapshungern?

IMG_1051

Se även:
https://anngerdnyberg.wordpress.com/2013/12/02/mata-eller-matta/

Annonser
Det här inlägget postades i Klokt sagt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s