Ord att begrunda, om jag får be!

Skärmavbild 2014-09-08 kl. 17.42.29

Dessa tre ord kan vara nog så viktiga att begrunda i mötet med en annan människa.
I detta fall tänker jag uppehålla mig i skolvärlden. Vi har nu börjat ett nytt läsår där oändligt många möten skapas varje timme. Hur bemöter jag min omgivning? Hur ser jag på de människor som kommer i min väg? Hinner jag bekräfta varje människa? Räcker det med en blick, eller behövs kroppskontakt? Behövs det ord och i så fall, räcker orden till? Hinner jag reflektera och bedöma situationen rätt? Kan jag se på en annan människa hur den ser på världen i vårt gemensamma nu?

Som så många gånger finns svar i ordspråk, tankesätt och idiom.
Här är några bra uttryck att luta sig emot:

Ge ditt leende till den som inget har.
Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg.
Den som söker han finner.
Det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl.
Det är mänskligt att fela. Men gudomligt att förlåta.
Det är saligare att giva än att taga.
Ett gott skratt förlänger livet.
Ett mjukt svar stillar vreden.
Finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Gott samvete är bästa huvudkudden.
Ingen kan allt, men alla kan något.
Lärdom är mer värt än guld.
Man lär så länge man lever.
Som man ropar i skogen får man svar.
Övning ger färdighet.

Det här inlägget postades i De viktiga ordens innehåll, Tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

