Om att mäta och sätta betyg

Måste dela denna artikel med anledning av ett tidigare blogginlägg:
https://anngerdnyberg.wordpress.com/2014/09/01/mata-mata-mata/

I artikeln kan du läsa t ex:

”En klar övervikt av resultaten inom den fria forskningen visar att testande och tidiga betyg inte ger ökad prestation hos barn. En av de viktigaste framgångsfaktorerna i skolan är istället positiv förstärkning och lusten att lära. Men alltför många elever tappar den här lusten tidigt. Ju tidigare det sker, desto större är risken för misslyckande i skolan. Här kan sänkt betygsålder få en avgörande negativ verkan. Hos yngre barn finns också en större känslighet och risk för utslagning.”

”Ett annat problem med sänkt betygsålder är att betygen begränsar sig till det ”mätbara” – i åldrar där den skolrelaterade mognadsutvecklingen för barnen omfattar så mycket mer. Särskilt i unga år handlar det om 1) intellektuell utveckling, 2) socioemotionell utveckling och 3) fysiologisk utveckling. Detta är välkända utvecklingsområden, som inbördes påverkar varandra och barnens förmåga att prestera och tillgodogöra sig kunskaper och färdigheter. Men betygen tar bara fasta på en del av denna utveckling och kan därför knappast bli adekvata eller rättvisa.”

medium_847036

photo credit: <a href=”https://www.flickr.com/photos/stefnoble/847036/”>Stef Noble</a> via <a href=”http://photopin.com”>photopin</a&gt; <a href=”http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/”>cc</a&gt;

Annonser
Det här inlägget postades i Tankar, Viktigt! och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s