NVC och ”Giraffspråket”: Marshall Rosenberg RIP

Jag vill tacka Marshall Rosenberg för att han har gett mig och många, många andra ett bra redskap för mänsklig samvaro/konfliktlösning!

Framförallt har ”Giraffspråket” hjälpt mig i många elevgrupper.
Läs även tidigare inlägg:
https://anngerdnyberg.wordpress.com/2014/01/28/giraffen-oumbarlig-i-skolan/
https://anngerdnyberg.wordpress.com/2014/01/25/vad-har-giraffen-i-skolan-att-gora/
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vill du veta mer så är det så bra skrivet på Wikipedia:

”Rosenberg är mest känd för sitt arbete med konfliktlösning genom hans system av ”livstjänande” Nonviolent Communication (NVC), men en stor del av sitt arbete har han ägnat åt utbildningsreformer.

Genom att bygga på idéer av Neil Postman, Riane Eisler, Walter Wink, Carl Rogers och andra involverar Rosenbergs bidrag till detta område att reformera skolor till ”livsberikande” organisationer med följande karaktäristik:

Människor är empatiskt sammanlänkade med vad var och en känner och behöver – de skuldbelägger inte sig själva eller låter bedömningar som innebär att det är något fel på andra dölja denna kontakt med varandra.
Människor är medvetna om denna ömsesidiga beroende natur av relationen och värderar att andras behov blir tillgodosedda lika högt som att deras egna behov blir tillgodosedda – de är medvetna om att deras egna behov inte kan bli tillgodosedda på andras bekostnad.
Människor tar hand om sig själva och andra enbart med intentionen att berika livet – de är inte motiverade av eller använder tvång i form av skuld, skam, förpliktelser, rädsla för straff eller önskan om belöningar.

Målet för dessa skolor är:

  • Att göra livet mer underbart
    Att möta alla människors behov
    Kontakt med sig själv och andra
    Motivation av glädjen till naturligt givande, det vill säga att bidra till andras    välbefinnande
    Att lära sig att ta emot fritt från andra

    Detta står i kontrast med traditionella skolor byggda på en ”dominanskultur” genom att:

  • Visa vem som har rätt och vem som har fel (t.ex genom betyg)
    Lära studenter att lyda auktoriteter
    Dela ut etiketter, bedömningar, diagnoser och moraliska omdömen (t.ex. genom etiketterna speciella behov, känslomässigt störd, hyperaktiv, ADHD
    Motivera önskat beteende genom straff, belöningar, skuld, skam, plikter eller skyldigheter

Rosenberg lånar frasen ”dominanskultur” från Diane Reisler och bygger på Walter Winks teori att vi har levt under ett paradigm av dominanskultur under cirka 8000 år. Rosenberg säger att denna kultur använder sig av ett specialiserat språk och utbildningssystem för att möjliggöra att en liten minoritet kan härska över den överväldigande majoriteten av befolkningen, så att majoriteten inte tillgodoser sina egna livsbehov, utan tjänar de styrande.”

Annonser
Det här inlägget postades i De viktiga ordens innehåll, Tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s