Om vikten att ge rätt feedback

Nyligen kom en viktig avhandling för oss pedagoger: nämligen Alva Appelgrens doktorsavhandling  om feedback. Error, praise, action and trait: effects of feedback on cognitive performance and motivation

Alvas slutsats är i korthet:
Konkret beröm som ”du valde rätt” fungerar bättre i en lärandemiljö än att säga ”du är smart”.
Det bästa är alltså att ge konkret bekräftelse i direkt anknytning till prestationen, vilket i sin tur leder framåt.
Om man kopplar feedback till elevens karaktär, så kan eleven bli mer osäker på sin förmåga. Och det för inte eleven vidare.

Denna avhandling får mig att koppla till ”growth mindset”. Du kan läsa mera här!

18658685910_4e95eaf03e_b

Tack för bilden!
photo credit: <a href=”http://www.flickr.com/photos/128573122@N05/18658685910″>Mindset</a&gt; via <a href=”http://photopin.com”>photopin</a&gt; <a href=”https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/”>(license)</a&gt;

Annonser
Det här inlägget postades i #digiskol, De viktiga ordens innehåll, Tankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s