På vad/vem vilar mitt lärarskap no 4: Neuropedagogik

7736894556_1a310ee72c_b          Lärarskap = Skapa lärande!

En annan stor förebild är Matti Bergström. Han forskade kring neuropedagogik; hjärnans utveckling hos barn och hur den påverkar barns beteende och inlärning.
Han förespråkar leken både som bearbetning och lärande. Matti sa: ”Ordet lek används för barn och ordet kreativitet används för fullvuxna.” Han kallar människan för ”homo ludens”, den lekande människan.

Leken Tack för fotot!

Ur kaos från hjärnstammen hämtar idéerna sin näring och formas i mötet med logiken och strukturen i mötet med hjärnbarken. Kaos är entusiasm, och ordning är kunskap.

Matti menar också att kultur och estetik i skolundervisningen är viktig för att förbättra inlärning. Här sammanfaller det med Jon-Roar Björkvolds tankar i boken ”Den musiska människan”.

Vill du läsa en bok av Matti Bergström så rekommenderar jag ”Neuropedagogik”. Där beskrivs hjärnans utvecklingsfaser i denna spiralmodell; hur världen vidgas och blir allt större och hur begrepp och förhållningssätt växer och blir vidare och vidare. Det högsta ”varvet” är att utifrån allt du lärt också behöver en värdegrund där du väljer ”det goda”.
Jfr Lgr 11: ”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.”

utv faser Matti

 

Annonser
Det här inlägget postades i Lärarskap och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s