På vad/vem vilar mitt lärarskap no 5: Relation

7736894556_1a310ee72c_b     Lärarskap = Skapa lärande!

Äntligen har forskning kommit fram till att en god relation främjar lärande. Det visste vi ju innan, eller hur?

Jonas Aspelin har skrivit en bok som heter ”Om relationell pedagogik”. Läraren har ett ansvar att bygga och upprätthålla sociala relationer. En lyckad undervisning baseras på ett ömsesidigt förtroende mellan lärare och elev. Att kunna stå i relation med barn och ungdomar är grunden för lärares kompetens. Läs mera här!
Relationell pedagogik grundas på tanken att människan växer, utvecklas och lär sig saker i relationer. Det finns även en fortsättning. ”Om relationell specialpedagogik”.

Relationen är nyckeln till allt lärande!

Och som Martin Buber säger: ”Allt verkligt liv är möte”.
Det är i mötet du blir du och jag blir jag.
Läs: ”Jag och du” av Martin Buber

Här återknyter jag till den sociokulturella miljön som Lev Vygotskij förespråkar:
På vad/vem vilar mitt lärarskap no 1: Lev Vygotskij

Läs också Sören Kirkegaard: Klokt sagt: No 15

relation (1)

Tack för fotot!

Det här inlägget postades i Lärarskap och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

