På vad/vem vilar mitt lärarskap no 6: Konkretisering

 7736894556_1a310ee72c_b       Lärarskap = Skapa lärande!

Vi som gick på lärarhögskolan under 1970-talet fick en grundlig utbildning där konkretisering var en viktig byggsten. Det var viktigt att åskådliggöra. Om det inte gick att visa med konkreta material var det bra att visualisera: ”En bild säger mer än tusen ord”!

Ghana 2013-14 Kumasi 041
Att ge det skrivna ordet en plats vid genomgångar och annat berättande gav lyssnaren något att ”hänga upp” sig på. Det är den mer abstrakta visualiseringen och minst konkret men ändå viktigt!

Ett exempel:
På riktigt:
burken        Skärmavbild 2015-11-11 kl. 13.51.19

Avbildat:
vattnets kretsloppBild från  energilexikon.svenskenergi.se

De skrivna orden:
”Vattnets kretslopp”

 

Annonser
Det här inlägget postades i Lärarskap och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s