På vad/vem vilar mitt lärarskap no 12: Självkänsla och hopp

7736894556_1a310ee72c_b Lärarskap = Skapa lärande!

En av de viktigaste uppgifter vi har som pedagoger, är att tro på individens inneboende förmåga och vilja. Dit hör även att förmedla hopp och att ha förtröstan på att utveckling och växande sker hela tiden.

I boken ”Gruppen som grogrund” berättar Gunilla O Wahlström hur Mårten Persson beskriver ”självkänsla”, ”självtillit” och ”självförtroende”. Kortfattat blir det så här:

Självkänsla             Jag är någon. Du ser mig.
Självtillit                 Jag duger. Jag är OK.
Självförtroende   Jag kan. Jag klarar.

Gunilla formulerar det så här:
gruppen som grogrund

Här kommer en massa härliga synonymer till ”hopp”:
1. förlitanförtröstanförhoppningförväntanlittillförsiktljusglimtutsikt

grodd Tack för fotot!

Läs även:
Komprimerad kursplan för grundskolan: Kanske det mest grundläggande?

 

Det här inlägget postades i Lärarskap och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

