Grit

Nu matas vi med ”nya” begrepp som breddar och fördjupar synen på ”gamla” fenomen. Ett av dem är ”grit” och det har på kort tid revolutionerat synen på inlärning.

Grit kan översättas med ”målmedveten ihärdighet eller passionerad ansträngning” ( enligt Alva Appelgren).

Angela Duckworth har skrivit boken ”Grit, konsten att inte ge upp” (Natur och Kultur). Där beskriver hon hur viktigt det är att betona ansträngning som en framgångsfaktor för inlärning.

Bl. a. detta står att läsa:
”I skolan var jag aldrig nummer ett, eller nummer två. Jag var nummer tolv, typ. Så jag har aldrig haft några illusioner om att jag är smartare än någon annan.

Å andra sidan tänkte hon redan som liten att hon lyckades med vissa saker bara på grund av att hon hade ansträngt sig. Det gjorde att hon tidigt förstod att det handlade om något mer än ”medfödd talang”, berättar hon.

Grit är vad man skulle kunna kalla för en icke-kognitiv färdighet, som inte har så mycket med det vi kallar intelligens att göra.”

En sammanfattande artikel i DN finns att läsa här.

Tack Pixabay för bilden!

Läs också: Anstränga sig, måste man det?

Annonser
Det här inlägget postades i Lärarskap, Lästips och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s